Ponad 15 tysięcy kilometrów z napędem w pełni elektrycznym: Mercedes-Benz eActros 600 z powodzeniem zakończył swój testowy przejazd przez Europę
Leinfelden-Echterdingen / Wörth am Rhein. Mercedes-Benz Trucks z sukcesem zakończył europejski przejazd ciężarówek eActros 600. Po 45 dniach w pełni elektrycznej wyprawy konstruktorskiej, trasą wiodącą przez łącznie 22 kraje, dwa przedseryjne prototypy Mercedes-Benz eActros 600 pod koniec ubiegłego tygodnia dotarły bezpiecznie z powrotem do niemieckiego Wörth am Rhein, mając na liczniku ponad 15 tysięcy kilometrów więcej. Obie e-ciężarówki pokonały w tym czasie odpowiednio 15 269 i 15 939 kilometrów, a każda z nich ukończyła przejazd przy całkowitej masie zestawu ciężarowego wynoszącej 40 ton. Na całej trasie konstruktorzy tankowali obie ciężarówki dalekobieżne wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania.
Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks: „Oba pojazdy testowe doskonale radziły sobie na trasie. Mamy za sobą prawie siedem tygodni ekscytujących doświadczeń i spotkań, podczas których mogliśmy zdobyć mnóstwo cennej wiedzy. Wyprawa na tak ogromną skalę wymaga skrupulatnego przygotowania i planowania, zwłaszcza pod kątem ładowania akumulatorów z publicznych punktów ładowania. Pomimo bardzo różnych doświadczeń z postojami na ładowanie, okazało się, że zastosowanie napędu akumulatorowo-elektrycznego w transporcie dalekobieżnym jest możliwe. 500-kilometrowy zasięg eActrosa 600 na jednym ładowaniu akumulatora był dla nas zawsze wiarygodnym parametrem planowania”.
Przejazd obserwowało z bliska ok. 30 dziennikarzy z 20 krajów europejskich – prawie wszyscy zasiedli również za kierownicą. „Szczególne podziękowania chciałbym złożyć kolegom, którzy zorganizowali ten przejazd i asystowali przy nim, a także bezpiecznie doprowadzili nasze ciężarówki z powrotem do Wörth – w tym także licznym przedstawicielom mediów, którzy na całej trasie stanowili integralną część naszego zespołu testowego” – dodał Christof Weber.
Informacje na temat konkretnych wniosków i ustaleń wynikających z „Mercedes-Benz eActros 600 European Testing Tour 2024” producent przedstawi na wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze.
Północny i południowy kraniec Europy jako kluczowe punkty trasy
Oficjalne rozpoczęcie przejazdu miało miejsce 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem. Trasa dwóch samochodów ciężarowych wiodła najpierw na północ – przez Niemcy, Danię i Szwecję, by punktualnie na przesilenie letnie doprowadzić je do kulminacyjnego punktu pierwszego etapu: Przylądka Północnego w Norwegii, najdalej na północ wysuniętego punktu Europy osiągalnego drogą lądową. Pod koniec czerwca konwój wyruszył na południe – przez Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Austrię, Słowację, Węgry, Chorwację, Słowenię, Włochy, Francję i Hiszpanię. Po krótkim postoju w drugim kluczowym punkcie przejazdu, hiszpańskiej Tarifie – najdalej na południe wysuniętym skrawku kontynentu europejskiego – trasa poprowadziła ciężarówki z powrotem na północ, przez Portugalię, Francję, Belgię, Holandię i Luksemburg – do Niemiec.
Cel: zdobycie doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach
Celem Mercedes-Benz Trucks w ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” było pozyskanie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Producent chce następnie podzielić się zdobytą wiedzą z zainteresowanymi klientami.
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów.
Informacje na temat eActrosa 600
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania.
W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). W kwietniu bieżącego roku w ośrodku rozwojowo-testowym firmy w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent potrwa ok. 30 minut.
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się również, że ta eciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi.